Poportal

Vesti iz Požarevca i Braničevskog okruga

BOJNI BROD „ADMIRAL GRAF ŠPE“

Admiral graf Špe

Brod čiji je kapetan bio i pirat i džentlmen

 

Prva asocijacija na pirate uglavnom nam je lepuškasti Džoni Dep, u ulozi kapetana Speroua, u holivudskom hitu „Pirati sa Kariba“. Čak uz sav svoj šarm i simpatičnu šminku i kostim, taj pirat je, ipak, lopov. Računajući i većinu korisnika interneta, koji preko torenta skidamo najnovije filmove i serije, pirati su uvek bili isključivo kriminalci.

Samo se za jednog pirata u istoriji to ne može reći. Napadao je i potapao trgovačke brodove neprijatelja svoje zemlje, i ostao veoma cenjen u očima tih istih neprijatelja.

Kapetan Hans Langsdorf je komandovao nemačkim brodom „Admiral Graf Špe“ na samom početku Drugog svetskog rata. Kako je Hitler već isplanirao početak rata, „Graf Špe“ je unapred poslat da zauzme poziciju u južnom Atlantiku, i da tamo presreće neprijateljske trgovačke brodove kad rat počne.

Kao što redovni čitaoci „Časa istorije“ znaju, Drugi svetski rat je počeo u septembru 1939. godine.

Brod koji je dobio ime po nemačkom admiralu poginulom u Prvom svetskom ratu, se odmah bacio na svoj gusarski posao.

U periodu od septembra do decembra 1939. godine, „Graf Špe“ je imao puno uspeha i potopio devet trgovačkih brodova. Nemci su koristili brojna lukavstva: često su pod francuskom zastavom prilazili žrtvi, koja ništa ne sumnja, maskirali brod dodavanjem lažnog dimnjaka, da iz daleka ne bi ličio na ratni brod, ispisivali ime drugog broda na pramcu, da bi zarobljeni mornari sa potopljenih brodova, po oslobađanju, pogrešno svedočili koji ih je brod napao, i tako zbunjivali britansku komandu.

„Admiral Graf Špe“ se razlikovao od brodova svog vremena i po velikoj brzini. Jednom prilikom je napustio južni Atlantik, i u Indijskom okeanu potopio neprijateljski brod. U svoju operativnu zonu se vratio tom brzinom i tamo potopio drugi brod, da su Britanci bili uvereni da Nemci imaju više „gusarskih“ brodova.

Ono po čemu je ovaj brod ostao upamćen u istoriji pomorstva, je viteštvo njegovog kapetana Hansa Langsdorfa. Prilikom svih napada strogo su poštovana međunarodna pomorska pravila trgovačkog rata. Nijedan mornar sa potopljenih trgovačkih brodova nije poginuo.

Svi su napustili svoje brodove pre potapanja. Potom bi bili zarobljeni, i kasnije, pušteni. I tretman zarobljenika je bio na tako visokom nivou, da su Britanci kapetana Langsdorfa nazvali „džentlmenom od glave do pete“. Znajući kako su Britanci škrti prilikom davanja ovakve titule strancu, pa još i neprijatelju, sigurno je nemački kapetan zaslužio tu počast.

„Graf Špe“ nije samo nanosio veliku štetu britanskoj mornarici, već je i vezao za sebe puno njenih ratnih brodova koji su se dali u poteru za ovim gusarom. Ta potera je urodila plodom 13. decembra 1939. godine, kada su se jedna teška i dve lake britanske krstarice sukobile sa ozloglašenim protivnikom.

Bila je to prva veća pomorska bitka Drugog svetskog rata.

Kapetan Langsdorf  je napravio prvu u nizu grešaka kada se, protivno naređenjima da izbegava sukob sa ratnim brodovima, upustio u borbu. Posle dva sata borbe i mnogih topovskih salvi i pogodaka na obe strane, sva četiri broda su bili teško oštećena. Kako se bitka odvijala kod ušća južnoameričke reke La Plate u Atlanski okean, „Graf Špe“ je bio prinuđen da se povuče u neku od luka neutralnih zemalja.

Kapetan Langsdorf  je napravio novu grešku kada je, umesto da uplovi u neku argentinsku luku, i tamo popravi oštećenja, uplovio u urugvajsku luku Montevideo. Obe južnoameričke države su bile neutralne u ratu, ali je Argentina bila bliža Nemačkoj, dok je Urugvaj više podržavao Britaniju. Počela je diplomatska borba oko vremena koje će biti dozvoljeno nemačkom bojnom brodu da ostane u neutralnoj luci. Nemci su tražili dve nedelje, ali su dobili samo 72 sata. Istovremeno su Britanci zavarali kapetana Langsdorfa da ga pred lukom čeka vrlo jaka flota protiv koje nema nikakvih šansi. Istina je bila da su ga čekala ista ona tri broda sa kojima se sukobio i koji su imali mnogo teža oštećenja od „Graf Špea“. Uz to, Nemci nisu više imali dovoljno municije za novu borbu.

Suočen sa naizgled bezizlaznom situacijom, kapetan Langsdorf  je doneo odluku da potopi svoj brod.

Sa zalaskom sunca, 17. decembra „Admiral Graf Špe“ je isplovio iz luke. Svi mornari su napustili brod, a kapetan je lično aktivirao eksploziv. Tri dana kasnije, veliki džentlmen je izvršio samoubistvo.

Našli su ga kako leži na nemačkoj ratnoj zastavi – carskoj, a ne nacističkoj…